Wat ik eet tijdens een fietstocht

mei 3, 2017

racefiets

Fietsen en dan meer specifiek wielrennen heb ik dit jaar nog niet héél fanatiek gedaan. In ieder geval minder dan wat ik graag zou doen. Na mijn laatste fietstocht ben ik weer extra enthousiast en streef ik ernaar om weer regelmatig een mooie tocht te maken. Vandaag schrijf ik over mijn laatste rit en vooral over wat ik daarbij heb gegeten. Zoals ik eerder al schreef is het niet mijn bedoeling om af te vallen. Er moet dus flink wat in om die motor draaiende te houden.

Statistieken

Route: De Meern – Nieuwegein – Lopik – Oudewater – Linschoten – De Meern
Lengte: 60,07 km
Bewegingstijd: 2:22

ontbijtOntbijt en voorbereiding

Als ik opsta heb ik over het algemeen niet meteen heel veel zin om te eten. Daarom begon ik met een cappuccino (met havermelk). Even later nam ik drie boterhammen (één met gerookte tofu, één met hummus en komkommer en één met jam) en dronk ik nog een cappuccino. Voor onderweg had ik bedacht dat ik iets wilde maken van de dingen die we nog in huis hadden. Dat werd een wrap met gekruide rijst, zoete aardappel uit de oven, kipstuckjes van Vivera, wat cashewnoten en sriracha. Vlak voor ik vertrok at ik een banaan en een paar flinke happen leftover rijst met kipstuckjes. Naast de wrap nam ik een banaan en een kleine thermosbeker thee mee.

Ritoudewater

Het was redelijk zonnig, maar ik had tijdens het uitlaten van Loki (onze hond) al gemerkt dat er een behoorlijk (fris) windje stond. De route had ik de avond van tevoren bedacht, maar nu bleek de wind gedraaid te zijn. Oftewel wind mee op de heenweg en wind tegen op de terugweg. Niet mijn favoriete situatie, maar ik besloot toch om deze route aan te houden. Deze had ik gepland aan de hand van fietsknooppunten, dan fiets je over het algemeen over de wat leukere wegen. En dat was ook zo. Onderweg veel groen, water en oude dorpjes. Op de terugweg was het wat kaler en meer boerenlandschap, daar ben ik iets minder kapot van. Zeker als je de wind recht van voren hebt 😉

wrapEten

Wanneer ik merk dat ik onderweg trek begin te krijgen, weet ik ondertussen dat ik het beste meteen wat kan eten. Na 20 km was dat al het geval, iets eerder dan ik had gedacht/gehoopt. Ik at de helft van de wrap (met moeite bewaarde ik de andere helft voor later…) met een kop thee. Ondertussen genoot ik even van het mooie uitzicht over de Lek. Dat voelde goed en ik kon weer verder! Weer zo’n 20 km verder kreeg ik opnieuw honger. Wederom een korte stop en ik at de rest van de wrap, de banaan en dronk het laatste beetje thee. Ik had op zich genoeg gegeten, maar het hield niet over zal ik maar zeggen. Daar kwam ik ook wel achter tijdens het laatste stuk. Met mijn nog niet optimale conditie en de wind recht van voren vielen de laatste 20 km best tegen. Op het eind was ik blij dat ik de 20 km/u haalde qua snelheid en ik kwam behoorlijk uitgeput thuis. Ik liep meteen door naar de keuken en bakte de rijst met kipstuckjes en cashewnoten en at dit met sla, komkommer en avocado. Dat voelde goed en ik knapte snel op!

Evaluatierijst

+ Overwegend mooie route
+ Langste rit van het jaar
+ Lekker eten voor onderweg

– Iets te weinig ontbeten
– Iets te weinig eten voor onderweg
– Volgende keer beter rekening houden met de wind
– Volgende keer een clif bar o.i.d. meenemen voor de zekerheid

 

 

ik

 

More about Chris

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *