Spieren kweken! Deel 2

februari 22, 2017

Inmiddels is het meer dan een half jaar geleden dat ik een blog schreef over mijn doelstellingen wat betreft mijn gewicht en spiermassa (click!). Ik wilde vooral geen gewicht verliezen en het liefst nog wat aankomen (in de vorm van meer spiermassa). Het is nu ongeveer een jaar geleden dat ik de overstap maakte van vegetariër naar veganist. Een mooi moment om de balans eens op te maken.

Gewicht

Mijn vermoeden dat het niet de grootste uitdaging zou zijn om op hetzelfde gewicht te blijven als tijdens m’n pre-vegan tijd bleek juist. Ik woog eigenlijk al jaren tussen de 72 en 74 kg en dat is het grootste deel van het jaar ook zo gebleven. Nu merkte ik laatst (nadat ik me een lange tijd had gewogen) dat ik opeens 76 kg weeg. Licht verbaasd ging ik maar eens nadenken waardoor dat zou kunnen komen. De laatste tijd ben ik wel iets meer aan het sporten, maar ik geloof niet dat dit het verschil helemaal kan verklaren. Sowieso ben ik bewust wat grotere porties gaan eten, dat zal een deel verklaren. Ik hou trouwens nog steeds van friet, pizza, chips en bier, maar daar kwam ik eerder eigenlijk nooit van aan. Iets anders wat nog een kleine rol kan spelen is het feit dat er nog geregeld (minder gezonde) vegan producten en nieuwe recepten worden ontdekt en getest in dit huishouden 😉

fitness wielSporten

De vorige keer schreef ik dat ik aan de slag ging met de 7-minute workout. Dit heb ik een aantal keer gedaan, maar ik had niet de discipline om dit structureel vol te houden. Kennelijk was het niet leuk genoeg voor me. Afgelopen maand ben ik begonnen met een fitness trainingswiel. Het is een vrij simpele oefening, maar wel behoorlijk zwaar. Ik zie er in ieder geval een uitdaging in om dit steeds beter te kunnen. Dit combineer ik dan met wat andere oefeningen (vooral gewichtjes). Deze combinatie bevalt mij goed en probeer ik ongeveer om de dag te doen. Ik voel dat het effect heeft, al is dit effect verder nog niet echt zichtbaar. Het gaat mij er vooral om dat ik me wat fitter en sterker voel en ik denk dat dit me op deze manier gaat lukken.

voeding

Waar ik voorheen vaker ging sporten zonder verder echt stil te staan bij de energie die me dat zou kosten, probeer ik daar nu goed op te letten. Wanneer ik bijvoorbeeld een stuk ga wielrennen zorg ik dat ik ervoor én erna iets substantieels eet. Sinds ik dat doe heb ik in ieder geen last meer gehad van hoofdpijn na het sporten en ik heb het gevoel dat m’n spieren er ook dankbaar voor zijn. Het voelt een beetje dom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht, maar hey je bent nooit te oud om te leren.

voornemen

Waarschijnlijk zou ik betere resultaten behalen als ik alles precies uitreken en plan qua voedingsstoffen en trainingsschema etc., maar als ik dat zou doen gaat voor mij het plezier er een beetje vanaf en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb het gevoel dat mijn huidige routine goed werkt, dus die ga ik komende tijd volhouden.

Heb jij een goede tip wat betreft voeding en sporten? Laat dan gerust een opmerking achter.

More about Chris

2 Comments
    1. Als ik voor het wielrennen niets eet, dan krijg ik de trappers na een uur ook nog nauwelijks rond. Maar misschien is dat per persoon verschillend.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *