Meal prep: wat is het en waarom je het eens zou moeten proberen.

januari 11, 2017

staple food meal prep

Wanneer je wel eens blogs leest of YouTube video’s kijkt van veganisten dan hebben ze het wel eens over meal prep. Nadat ik me hierin verdiept heb, ben ik het ook eens gaan proberen. Ik zal hier uitleggen wat het is en wat ik ervan vind.

Wat is Meal prep?

Meal prep staat voor meal preparation, wat je kunt vertalen naar maaltijd voorbereiding. Je maakt aan het begin van de week een aantal sauzen klaar, kookt of bakt bepaalde voedingsmiddelen op voorhand of snijd groente of fruit om dit in te vriezen en later te gebruiken.

vegan meal prepwaarom zou je het doen?

Er zijn verschillende redenen om te meal preppen:

  • Tijdbesparing. Je weet van te voren globaal wat je gaat eten de komende week. Doordat je wat tijd in het weekend hebt gespendeerd aan het klaarmaken van veel van de onderdelen hoef je vaak alleen maar de ingrediënten bij elkaar te doen, te verwarmen en te serveren. Een maaltijd staat zo sneller op tafel. Je kunt de boodschappen allemaal in één keer meenemen. Je besteedt dagelijks minder tijd aan het bedenken van wat je gaat eten én je hoeft het niet meer te gaan halen in de supermarkt.
  • Geldbesparing. Doordat je van te voren goed nadenkt over wat je eet kun je vooraf uitrekenen hoeveel je nodig hebt en kun je grotere verpakkingen kopen dan je normaal misschien zou doen. Dit kan goedkoper zijn wanneer je denkt aan dingen als rijst en aardappelen. Ook bonen kun je in grotere hoeveelheden gedroogd kopen. Het ligt er natuurlijk wel aan hoever je hier in gaat. Wat wel zeker een voordeel is, is dat je dat je de meeste boodschappen bij een voordelige winkel kunt doen. Koop bijvoorbeeld je rijst, groenten, fruit etc. bij de Lidl en je bespaart een hoop. Niet iedereen heeft een Lidl of een Aldi om de hoek zitten waardoor ze hun doordeweekse boodschappen vaak bij de duurdere supermarkten doen. Je ziet hoe dit kan leiden tot meer geld uitgeven. Er zit ook een gevaar aan groot inkopen, zie verderop.
  • Minder weggooien. Als het goed is weet je precies wat je nodig hebt en gebruik je dit allemaal in je maaltijden. Je maakt geen maaltijden waarbij je bijvoorbeeld een halve pot bonen of een halve zak spinazie overhoudt die je dan vervolgens, na een paar dagen andere dingen eten, verpieterd in je koelkast tegenkomt.
  • Afvallen. Voor sommige mensen helpt het met afvallen omdat ze van te voren plannen wat ze die week eten. Minder tripjes naar de supermarkt zorgt voor minder impuls aankopen. Wanneer je de zak chips niet in huis hebt kun je hem ook niet opeten, dat idee. Ik zeg dat dit werkt voor sommige mensen, omdat ik weet dat er mensen zijn die die zak chips alsnog gewoon gaan halen in de supermarkt 😉
vegan meal prepHoe doe je het?

Bij meal preppen gaat het vooral om plannen. Ken de gerechten die je gaat gebruiken gedurende de week. Je weet dan ook hoeveel je er precies van eet. Zorg dat er meerdere gerechten uit dezelfde keuken komen, zodat je ingrediënten en sauzen vaker kunt gebruiken. Bereid in het weekend (of op een andere vrije dag) de dingen voor die je een week goed kunt houden in de koelkast of vriezer. Denk daarbij na of het lekker blijft. Quinoa en rijst zijn goed houdbaar en warm je gemakkelijk op. Bij pasta ligt het eraan wat je ermee doet. Een pasta salade zou je wel goed kunnen voorbereiden, dit voorkomt uitdroging van kale pasta. Sommige fruit en groente leent zich ervoor het vooraf te choppen en in te vriezen of in de koelkast te bewaren. Je kunt ook al reeds bevroren groente of fruit in bulkzakken kopen en door de week gebruiken.

Gevaren

Er zijn ook dingen waarop je moet letten om alle voordelen van meal preppen mee te kunnen pikken. Zo kun je namelijk grof overschatten hoeveel eten je nodig gaat hebben. Dit is een fout die ik zelf maakte. Ik haalde de gerechten uit een boek dat ik aan het lezen ben. Chris wilde meedoen met een weekje gezond en lekker eten en dus sloeg ik voor twee personen boodschappen in. Veel groente en fruit, flink wat soorten bonen en kikkererwten en basis dingen als quinoa, rijst, gewone en zoete aardappelen. Al gauw kwamen we erachter dat de porties in het boek veel te groot voor ons waren. Daarnaast waren niet alle lunches handig om mee te nemen naar Chris zijn werk. Je raad het al, ik had veel te veel ingeslagen! Veel ervan is gelukkig langer houdbaar maar er zijn ook wat dingen die slecht zijn geworden, iets wat ik juist tegen wilde gaan!

Oefening baart kunst

Je kunt een week precies zo inrichten als je zelf wil. Het enige wat je niet moet doen is halverwege denken fuck it en dan weer terug gaan naar het dagelijks beslissen wat je wilt eten. Dan blijf je zeker met een hoop eten zitten wat slecht wordt. Weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Probeer het aantal dagen dan langzaam op te voeren. Afhankelijk van wat je al kent zou je kunnen beginnen met twee dagen vooruit plannen om dan telkens een dagje extra erbij te pakken. Zo raak je een beetje vertrouwd met de hoeveelheden die je daadwerkelijk eet en nodig hebt.

Benieuwd naar een voorbeeld van voorbereidingen die je doet op zo’n dag en hoe de week verder verloopt? Volgende week blog ik over mijn eigen meal prep week, dus hou de website in de gaten!

More about Felice

Felice is oorspronkelijk vegan geworden uit compassie voor de dieren. Ondertussen zijn hier veel meer redenen bijgekomen zoals het milieu en de gezondheid. Ze heeft interesse in kunst, diy, natuurlijke verzorgingsproducten, diervriendelijke cosmetica en slow-fashion.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *